Példátlan MÁV-fejlesztést jelentett be Lázár János: vonatkésésnél visszakapja a jegy árának felét az utas
Új mozdonyok, új vasúti kocsik, tiszta mosdók, 10 pontos akciótervet hirdetett Lázár János építési és közlekedési miniszter.
Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedési miniszter az állami közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében. Elhangzott többek között, hogy júniustól nagyobb késésnél visszatérítik a jegyárak felét, de a tárcavezető arra is ígéretet tett, 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz. Mutatjuk a részleteket!
Lázár János építési és közlekedési miniszter betartotta év végi ígéretét, és január 8-án Közlekedésinfóval jelentkezett. A tárcavezető 10 pontos vállalást fogalmazott meg 2025-re az állami közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében.
A miniszter a tájékoztatón kijelentette,
nekem, nekünk az ÉKM-ben az utas az első.
Az elmúlt évben is ennek rendeltük alá a döntéseinket, és a szisztematikus MÁV-ellenes politikai kampány ellenére sem veszítettünk fókuszt”.
Elhangzott, hogy június elsejétől 20 percnél nagyobb késésnél visszatérítik a jegyár felét, havi bérleteknél ötnél több késés esetén a következő bérletvásárláshoz 10 százalék kedvezményt adnak. Lázár a részletekről szólva kifejtette,
az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet.
A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában vagy jegypénztárnál vett jegynél az úticélhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást. A havi bérletesek a következő bérletük árából kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást – ismertette.
Lázár János ezután elmondta, hogy
a MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót.
Ezt követően a nagyforgalmú állomásokon a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd azokat. Kiemelte: április elsejétől az InterCity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít majd szolgálatot, így menetközben is lesz takarítás ezeken a vonalakon.
Ezt is ajánljuk a témában
Új mozdonyok, új vasúti kocsik, tiszta mosdók, 10 pontos akciótervet hirdetett Lázár János építési és közlekedési miniszter.
Emlékezetes, hogy az építési és közlekedési miniszter már az egyik év végi interjújában leszögezte: el akarja érni, hogy a tömegközlekedés egy szolgáltatás legyen, és ne egy „állami, hatalmi struktúra”. Arról is beszélt, hogy az autóbuszok menetrendtartási képessége 90 százalék fölötti, ugyanakkor ez a vonatok esetében alatta marad ez az európai szintnek, csak 70-75 százalék. „Ezen kell javítani, ezen lehet javítani, de ebbe pénzt kell invesztálni, másfajta gondolkodásmódra van szükség, valamint a hatalmi és erőviszonyok megváltoztatására és az erőforrások átirányítására” – jelölte ki már december végén a következő időszak feladatait.
Ezt is ajánljuk a témában
Lázár János kerek perec leszögezte: el akarja érni, hogy a tömegközlekedés egy szolgáltatás legyen, és ne egy „állami, hatalmi struktúra”.
Elhangzott továbbá, hogy létrehozzák a legnagyobb és legkorszerűbb autóbuszflottát. Ebből 500 még az idén, 500 pedig jövőre érkezik meg. Ezzel a mintegy 6 ezer darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7-8 évre csökken. A miniszter hangsúlyozta, hogy a Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.
Majd szólt a mozdonyflotta erősítéséről is. Ezzel kapcsolatban azt a vállalást tette, hogy
2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni.
Az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik – sorolta a miniszter. Tájékoztatása szerint 2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.
Lázár János kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el,
a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.
Ezt is ajánljuk a témában
„Nincs lehetetlen! Legfeljebb csak tehetetlen, de ennek a luxusát soha nem engedhetjük meg magunknak” – írta közösségi oldalán a miniszter.
A Közlekedésinfón kitért arra is, hogy bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét:
a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén pedig helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat.
A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra – hangzott el.
Lázár János azt is bejelentette, hogy klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot. Az idén áprilisban MÁV plusz néven új applikáció indul, melynek egyebek közt fontos funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény – fűzte hozzá a fentiekhez.
A miniszter azt is megjegyezte, hogy az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött:
2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott.
A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.
„A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető” – húzta alá Lázár János.
Lázár János vonatkozó bejegyzését alább tekintheti meg:
(kormany.hu/Mandiner)
Nyitókép: Lázár János Facebook-oldala