„Nekünk az utas az első” – így fejlődik a magyar tömegközlekedés 2025-ben

2025. január 09. 10:49

Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedési miniszter az állami közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében. Elhangzott többek között, hogy júniustól nagyobb késésnél visszatérítik a jegyárak felét, de a tárcavezető arra is ígéretet tett, 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz. Mutatjuk a részleteket!

2025. január 09. 10:49

Lázár János építési és közlekedési miniszter betartotta év végi ígéretét, és január 8-án Közlekedésinfóval jelentkezett. A tárcavezető 10 pontos vállalást fogalmazott meg 2025-re az állami közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében.

A miniszter a tájékoztatón kijelentette, 

nekem, nekünk az ÉKM-ben az utas az első. 

Az elmúlt évben is ennek rendeltük alá a döntéseinket, és a szisztematikus MÁV-ellenes politikai kampány ellenére sem veszítettünk fókuszt”.

Elhangzott, hogy június elsejétől 20 percnél nagyobb késésnél visszatérítik a jegyár felét, havi bérleteknél ötnél több késés esetén a következő bérletvásárláshoz 10 százalék kedvezményt adnak. Lázár a részletekről szólva kifejtette,

az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet.

A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában vagy jegypénztárnál vett jegynél az úticélhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást. A havi bérletesek a következő bérletük árából kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást – ismertette.

Lázár János ezután elmondta, hogy 

a MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót.

Ezt követően a nagyforgalmú állomásokon a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd azokat. Kiemelte: április elsejétől az InterCity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít majd szolgálatot, így menetközben is lesz takarítás ezeken a vonalakon.

Ezt is ajánljuk a témában

„Állami, hatalmi struktúra” helyett szolgáltatás

Emlékezetes, hogy az építési és közlekedési miniszter már az egyik év végi interjújában leszögezte: el akarja érni, hogy a tömegközlekedés egy szolgáltatás legyen, és ne egy „állami, hatalmi struktúra”. Arról is beszélt, hogy az autóbuszok menetrendtartási képessége 90 százalék fölötti, ugyanakkor ez a vonatok esetében alatta marad ez az európai szintnek, csak 70-75 százalék. „Ezen kell javítani, ezen lehet javítani, de ebbe pénzt kell invesztálni, másfajta gondolkodásmódra van szükség, valamint a hatalmi és erőviszonyok megváltoztatására és az erőforrások átirányítására” – jelölte ki már december végén a következő időszak feladatait.

Ezt is ajánljuk a témában

Érkeznek az új és korszerű buszok, mozdonyok

Elhangzott továbbá, hogy létrehozzák a legnagyobb és legkorszerűbb autóbuszflottát. Ebből 500 még az idén, 500 pedig jövőre érkezik meg. Ezzel a mintegy 6 ezer darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7-8 évre csökken. A miniszter hangsúlyozta, hogy a Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is. 

Majd szólt a mozdonyflotta erősítéséről is. Ezzel kapcsolatban azt a vállalást tette, hogy 

2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni.

Az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik – sorolta a miniszter. Tájékoztatása szerint 2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben. 

Lázár János kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, 

a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Jön a Mávbusz-szolgáltatás és a klímagarancia

A Közlekedésinfón kitért arra is, hogy bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét:

a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén pedig helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. 

A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra – hangzott el.

Lázár János azt is bejelentette, hogy klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot. Az idén áprilisban MÁV plusz néven új applikáció indul, melynek egyebek közt fontos funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény – fűzte hozzá a fentiekhez.

Továbbra is népszerűek az ország- és vármegyebérletek

A miniszter azt is megjegyezte, hogy az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött:

2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott.

A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.

„A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető” – húzta alá Lázár János.

Lázár János vonatkozó bejegyzését alább tekintheti meg:

Forrás: Lázár János Facebook-oldala

(kormany.hu/Mandiner)

Nyitókép: Lázár János Facebook-oldala

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2025. január 09. 17:30
Mesterségesen teszik olcsóvá a tömegközlekedést, ugyanakkor mesterségesen teszik drágává az autóközlekedést. Messze nem piaciak a viszonyok.
aquila
2025. január 09. 16:13
Utálom az ehhez hasonló populista rizsákat. Se értelmük, se hatásuk. Történetesen én olyan településen lakom, ahol 30 éve nincs vasúti pénztár, és a forgalmi iroda is 25 éve nem árul jegyeket. Magyarul, csak a vonaton vehetem meg a jegyet a kalauztól. A visszatérítést is majd tőle kérjem?
Happier
2025. január 09. 13:33
Szívesen leírnám napi szinten elszenvedett MÁV által okozott késéseket és az ezekhez kapcsolódó információ szolgáltatást. Nem ez a lényeg. A MÁVnál hiába cserélnek felső managementet, a folyamatok/információk középen megmaradtak az 1950-es évek színvonalán, ezért fogalmuk nincsen milyen napi szintű problémák vannak és milyen tökéletlenül próbálják megoldani. A panaszok továbbítása az utasok felől TILOS. Ha megoldandó feladat van, a fogjuk meg és csináljátok hozzáállás érvényes. Esélyét nem látom, hogy valaki átvágja magát vezetőként a káoszon amit itt évtizedek alatt sikerült alkotni.
Chekke-Faint
2025. január 09. 13:03
Hát akkor majd Vitézy megint üzenget..DDDD
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!